سفارش تبلیغ
صبا ویژن
با بی رغبتی به آنچه در دست مردم است، با آنان اظهار دوستی کن، تا دوستی شان را به دست آوری . [امام علی علیه السلام]
 
چهارشنبه 91 شهریور 29 , ساعت 1:2 صبح

با عرض تسلیت به محضرمقدس بقیه الله الاعظم(ع) و همه ی مسلمانان جهان به مناسبت ساخت فیلم اهانت آمیز به ساحت پیامبر اکرم(ص) ضمن محکومیت این اقدام تاسف بار و با قلبی دردمند قطعه شعر زیر را به همین مناسبت به محضر مبارک آن حضرت تقدیم می دارم:

سیدی یا مصطفی روحی فداک         جان ما جانان ما روحی فداک

ای سـتوده در کلام ذوالجلال             خلق نیکـوی تو در اوج کمال

اشــرف مخلوق در عالم تویی             سـید نــوع بنــی آدم تـویی

کمترین وصف تو« لولاک» آمده           در طفیلت جمله افلاک آمده

«قاب قوسین» شد مقامت نزد دوست    پنج نوبت بانگ نامت بعد اوست

خاک بر فــرق عدویــت تا ابد             گشت ابتر دشمنت، حکم احد

حق تو این ناجوانمـردی نبود          دشمنت اینگونه نامردی نمود

وای من، شیطان چنین تزویر کرد     خوی خود در نقش تو تصویر کرد

قطع بادا دست و بازوی خسان       کاین چنین پستی نمودند ناکسان

ساحـت پاک تو دور از هر بدی         تو حبیب ذات پاک ســرمــدی

هر که خواهد نور تو سازد خموش    حق نخواهد ،گو که بیهوده مکوش

چهره ی خورشید با یک مشت خاک   کی شود پنهان، کند خود را هلاک

حق عطایــت می کند حد رضاک    ســیدی یا مصطفـی روحی فداک


یکشنبه 91 شهریور 26 , ساعت 10:6 عصر

رسول اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند:
»هرکس آبروی مؤمنی را حفظ کند، بدون تردید بهشت بر او واجب می شود.

(ثواب الاعمال و عقاب الاعمال)


یکشنبه 91 شهریور 26 , ساعت 12:57 صبح
  • سوره مبارکه ممتحنه
  • آیه شریفه 13
  • یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَتَوَلَّوْا قَوْمًا غَضِبَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ قَدْ یَئِسُوا مِنَ الْآخِرَةِ کَمَا یَئِسَ الْکُفَّارُ مِنْ أَصْحَابِ الْقُبُورِ

  • معنای آیه:

    ای کسانی که ایمان آورده اید، با قومی که مورد خشم خدا قرارگرفته اند. دوستی نکنید آنها به آخرت ایمان ندارد، چنان که کافران از بازگشت مردگان نا امیدند.

  • پیام آیه:

    کسانی که به آخرت اعتقاد ندارند، خطرناک و غیرقابل اعتمادند. پیامبر (ص) فرمودند : « کسی که خودش را به قومی شبیه کند. از رفتار و عادت آنها پیروی کند، از آنان شمرده می شود» دوستی با هر ملتی چند مرحله دارد : با سرمایه و عمر خود به آنها خدمت کند. دوام و رشد آنها را بخواهد. از رفتار و عادت آنها پیروی کند.


سه شنبه 91 شهریور 21 , ساعت 12:20 صبح

منبع: کوثر :: تیر 1379، شماره 40

جهانی راز، اندر بای قرآن
نباشد گفته‏ ای همتای قرآن
نشان‏های خدا را می‏توان دید 
که دارد جلوه در سیمای قرآن
جمال و قدرت و فیض خدایی
 تجلی کرده در سینای قرآن
روزی که رسول خاتم(ص) دو وزنه سنگین و دو میراث گرانبها (قرآن‏ و عترت) را به مردم معرفی کرد و برای نجات از گمراهی، تمسک به‏«ثقلین‏» را توصیه فرمود، اهل‏بیت‏ خویش را نیز به عنوان قرآن‏ شناسان خبیر معرفی کرد، تا پس از او، امت از ائمه الهام بگیرند و شاگردی عترت را با افتخار بپذیرند.
صادق آل محمد(ص)، در باره حبل المتین قرآن و شیوه بهره‏ گیری ازآن و جایگاه کلام الهی، سخنان نغز بسیاری دارد که در این نوشته‏ به اختصار به برخی از محورهای تعالیم و توصیه‏ های حضرتش اشاره‏ می‏کنیم، باشد که جامعه قرآنی و ولایی ما، از حضرت صادق(ع) سرمشق‏ بگیرد و از سرچشمه هدایت قرآنی، جان عطشناک خویش را سیراب‏ سازد.
1- قرآن، تجلی‏گاه خدا
کلام الهی، جلوه‏ای از قدرت و علم و حکمت‏ خداست و آیات قرآن،هریک نشانه‏ای از عظمت الهی است. امام صادق(ع) در زمینه جلوه‏ گاه‏ بودن قرآن برای ذات مقدس خدا البته برای چشم‏های بیدار ودلهای آگاه می‏فرماید:
(لقد تجلی الله لخلقه فی کلامه و لکنهم لایبصرون) (1)
خداوند بر خلق خویش در کلام خودش تجلی کرده است، ولی آنان خدارا نمی‏ بینند.
2- گنجینه کامل
معارف قرآن بی‏ پایان است. به تعبیر خود قرآن (تبیانا لکل شیی‏ء)است; بیانگر هرچیز. هر پند و حکمت، هر حکم و قانون، هر علم ودانش ریشه در قرآن دارد. حتی برای آگاهی از سرگذشت پیشینیان وسرنوشت آیندگان و دانشهای آسمان و زمین باید به قرآن نگریست وبه کمک اهل‏بیت علیهم السلام ، از این منبع و گنجینه کامل بهره‏ گرفت. امام صادق(ع) می‏ فرماید:
«خداوند بی‏ همتا و قدرتمند، کتاب خویش را بر شما نازل فرمود واو راستگو و نیکوکار است. در قرآن، خبر شما و خبر آنان که پیش‏از شما بودند و آنان که پس از شما خواهند آمد، همچنین خبرآسمان و زمین است...»
و در سخن (2) دیگری به جنبه تبیان بودن قرآن چنین اشاره‏ می‏ فرماید:
(ان الله انزل فی‏القرآن تبیان کل شی‏ء، حتی و الله ما ترک شیئایحتاج العباد الیه الا بینه للناس...) (3)
خداوند در قرآن، بیان هرچیز را نازل کرده است. به خدا قسم هیچ‏ چیزی را که بندگان به آن نیازمندند، فروگذار نکرده و برای مردم‏ بیان فرموده است.
3- عهدنامه الهی
قرآن، عهدی استوار میان خدا و مردم است و آیات این کتاب، متن‏ این عهدنامه را بیان می‏کند. در عهد نامه باید نگریست، به آن‏ باید پای‏بند بود، مفاد آن را نباید زیر پاگذاشت. امام صادق(ع)درباره این عهدنامه و لزوم تلاوت بخشی از آن در هر روز، چنین‏ می‏فرماید:
«القرآن عهدالله الی خلقه، فقد ینبغی للمرء المسلم ان ینظرفی‏عهده و ان یقراء منه فی‏کل یوم خمسین آیه‏» (4)
قرآن عهد خداوند نسبت‏ به بندگان اوست. سزاوار است که یک انسان‏ مسلمان در این عهدنامه الهی بنگرد و هر روز پنجاه آیه از آن رابخواند.
روشن است که مرور بر مفاد یک عهدنامه، برای یادآوری از آن قرارداد و رعایت آن در عمل است. میثاق خدا با بندگان برشناختن‏ احکام الهی و عبرت گرفتن از حکایات قرآن و عمل به اوامر او و تدبر در آیات است. جالب است که امام صادق(ع) وقتی می‏خواست قرآن‏ تلاوت کند، قرآن را که به دست راست‏ خویش می‏گرفت، دعایی می‏خواندکه به عهد بودن قرآن و تعهدات انسان در قبال این قرار داد،اشاره دارد. مضمون آن دعا چنین است:

«خداوندا! من عهد و کتاب تو را گشودم. خدایا! نگاهم را در این‏ کتاب، عبادت قرار بده و قرائتم را تفکر، و تفکرم را عبرت‏ آموزی. خدایا! مرا از آنان قرار بده که از مواعظ تو در این‏ کتاب، پند می‏گیرند و از نافرمانی‏ ات پرهیز می‏کنند. وقتی کتاب تورا می‏خوانم، بر دل و گوشم مهر مزن و بر دیدگانم پرده میفکن وقرائت مرا خالی از تدبر مگردان، بلکه مرا چنان قرار بده که درآیات و احکامش ژرف بنگرم، دستورهای دین تو را بگیرم و عمل کنم‏ و نگاه مرا در این کتاب، غافلانه و قرائتم را بیهوده و بی‏ ثمرمساز.» (5)

ادامه مطلب...

یکشنبه 91 شهریور 19 , ساعت 11:39 عصر

 

  • سوره مبارکه شعرا
  • آیه شریفه 227
  • وَسَیَعْلَمُ الَّذِینَ ظَلَمُوا أَیَّ مُنقَلَبٍ یَنقَلِبُونَ

  • معنای آیه:

    آنها که ستم کردند، به زودی می دانند که بازگشتشان به کجاست.

  • پیام آیه:

    پیامبر فرمودند : « کسی که دوست دارد پیرو دین من باشد و بر کشتی نجاتم سوار شود، به علی بن ابی طالب (ع) بپیوندد با دشمن او دشمن و با دوستش، دوست باشد. سپس امامان را نام برده و فرمودند «پیشوایان امت من نه نفر از فرزندان حسین(ع) هستند که نهم آنان قائم (عج) است» و این آیه را تلاوت کردند.


   1   2      >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ