سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و به فرزند خود حسن ( ع ) فرمود : ] پسرکم چهار چیز از من بیاد دار ، و چهار دیگر به خاطر سپار که چند که بدان کار کنى از کرده خود زیان نبرى : گرانمایه‏ترین بى‏نیازى خرد است ، و بزرگترین درویشى بیخردى است و ترسناکترین تنهایى خودپسندى است و گرامیترین حسب خوى نیکوست . پسرکم از دوستى نادان بپرهیز ، چه او خواهد که تو را سود رساند لیکن دچار زیانت گرداند ، و از دوستى بخیل بپرهیز ، چه او آنچه را سخت بدان نیازمندى از تو دریغ دارد ، و از دوستى تبهکار بپرهیز که به اندک بهایت بفروشد ، و از دوستى دروغگو بپرهیز که او سراب را ماند ، دور را به تو نزدیک و نزدیک را به تو دور نمایاند . [نهج البلاغه]
 
شنبه 91 آبان 20 , ساعت 10:9 عصر

برگرفته از خبرگزاری اهل بیت(ع)

 

روز بیست و چهارم ذی‌الحجه روزی است که رسول خدا (ص) با مسیحیان نجران، که حرف‌های او را باور نداشتند، مباهله کرد. 

 

 مباهله؛ سند عظمت اهل‏بیت(ع)

به گزارش خبرگزاری اهل‎بیت(ع)  ـ ابنا ـ مباهله در اصل از «بَهل» به معنی رها کردن و برداشتن قید و بند از چیزی است. اما مباهله به معنای لعنت کردن یکدیگر و نفرین کردن است. کیفیت مباهله به این گونه است که افرادی که درباره مساله مذهبی مهمی گفت‌وگو دارند در یک جا جمع شوند و به درگاه خدا تضرّع کنند و از او بخواهند که دروغ‌گو را رسوا سازد و مجازات کند.

شرح مختصر واقعه مباهله

مباهله پیامبر با مسیحیان نجران، در روز بیست و چهارم ذی الحجّه سال دهم هجری اتفاق افتاد. پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم طی نامه‌ای ساکنان مسیحی نجران را به آیین اسلام دعوت کرد. مردم نجران که حاضر به پذیرفتن اسلام نبودند نمایندگان خود را به مدینه فرستادند و پیامبر آنان را به امر خدا به مباهله دعوت کرد. وقتی هیات نمایندگان نجران، وارستگی پیامبر را مشاهده کردند، از مباهله خودداری کردند. ایشان خواستند تا پیامبر اجازه دهد تحت حکومت اسلامی در آیین خود باقی بمانند.

موقعیت جغرافیایی

بخش با صفای نجران، با هفتاد دهکده تابع خود، در نقطه مرزی حجاز و یمن قرار گرفته است. در آغاز طلوع اسلام این نقطه، تنها نقطه مسیحی نشین حجاز بود که مردم آن به عللی از بت پرستی دست کشیده و به آیین مسیح علیه السلام گرویده بودند.

دعوت به اسلام

 

ادامه مطلب...

شنبه 91 آبان 13 , ساعت 10:34 صبح

قال الله تبارک وتعالی: «الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی و رضیت لکم الاسلام دیناً»

 
عطار
 

من بگویم آنچه مقصود خداست

در نهان و آشکارا عین ماست

من بگویم با تو راز سترپوش

گر همی خواهی که دانی باده نوش

من بگویم هرچه دارم در زبان

بشنو و درگوش گیر و خوش بدان

من بگویم قصه نوحت تمام

ز آنکه هستت کشتی معنی بکام

هر کرا من یار حیدر یار اوست

دشمن او سرنگون بردار اوست

هر کرا او شاه شد از من بود

دست او میدان که دست من بود

هر کرا او دوست من خود دوستش

دشمنش را از غضب تو پوست کش

هرکه را او روز شد روشن بود

هرکرا او شاه شد بامن بود

 

شنبه 91 آبان 13 , ساعت 10:19 صبح

  • سوره:کوثر
  • تعداد آیات:3
  • محل نزول:مکه
  • تعداد کلمات:10
  • تعداد حروف:42
  • معنی عنوان سوره:

    خیر فراوان

  • علت نام گذاری:

    آیه اول سوره می باشد که جوابی است در برابر عیبجویی های مشرکین که خداوند به پیامبر (ص)، فاطمه الزهرا (ع) ـ خیر کثیر ـ را عطا فرموده است. فاطمه زهرا (ع) که دختر گرامی رسول خدا (ص) است و یازده امام و مصلح بشریت از نسل اوست و آثار و برکاتشان غیر قابل شمارش است.

  • محتوای سوره:

    پاسخ قرآن در جواب مشرکین قریش که پیامبر را ابتر (بدون نسل ـ بلا عقب) نامیده بودند،‌ این است که خداوند نعمت های بسیار و کوثر به پیامبر (ص) عطا کرد. قرآن خبر داد خود آن مشرکین عیبجو، ابتر خواهند بود. این بشارت ضربه ای بود بر امیدهای دشمنان اسلام. مایه تسلی خاطری بود به رسول الله (ص).

  • ترتیب:

    به ترتیب جمع آوری، صد و هشتمین سوره است و به ترتیب نزول، چهاردهمین سوره است که بعد از سوره «عادیات» و قبل از سوره «تکاثر» نازل شده است.

  • اولین آیه سوره:

    إِنَّا أَعْطَیْنَاکَ الْکَوْثَرَ

  • آیه پایانی سوره:

    إِنَّ شَانِئَکَ هُوَ الْأَبْتَرُ

  • فضیلت تلاوت سوره:

    پیامبر اسلام (ص) فرمود: «هرکس سوره کوثر را تلاوت کند خداوند او را از نهرهای بهشتی سیراب می کند و به عدد هر قربانی که بندگان خدا در روز عید (قربان) می کنند، و همچنین قربانی‌ هایی که اهل کتاب و مشرکان دارند، به عدد هر یک از آنان اجری به او می دهد.»


سه شنبه 91 آبان 9 , ساعت 12:28 صبح

رهنمودهایی روشنگر و بی نظیر از امام هادی (علیه السلام)  

امام هادی

نمونه هایی از هدایت های گفتاری و رفتاری امام هادی علیه السلام

امام معصوم علیه السلام به عنوان پیشوای انسانها در رسیدن به سعادت و کمال دنیوی و اخروی، نقش هدایت و راهبری را داراست. اوست که شایسته اطاعت و پیروی است؛ زیرا خود هدایت یافته الهی است. منطق قرآن نیز بر همین است که آنان که هدایت یافته اند سزاوارتر به پیروی هستند.

امام دهم شیعیان علی بن محمد النقی علیهماالسلام یکی از این راهنمایان هدایت یافته ای است که جز به حق راهنمائی نمی کنند.

ادامه مطلب...


لیست کل یادداشت های این وبلاگ