سفارش تبلیغ
صبا ویژن
رأی با تأمل حاصل می شود و رأی خام پشتیبان بدی است . [امام علی علیه السلام]
 
دوشنبه 92 شهریور 18 , ساعت 12:25 صبح
موضوع: فهم قرآن ) 

مقدمه

«قرآن مشعلى است که نور آن هرگز خاموش نمى‏گردد، چشمه زاینده‏اى است که واردان از آن نمى‏کاهند، نشانه‏هایى است که روندگان بى‏آن‏ها راه نمى‏یابند، دلیل کسى است که به آن سخن گوید، فیروزى کسى است که آن را حجت آورد، نگه‏دارنده کسى است که به آن عمل کند، سپر کسى است که آن را دربرگیرد، دانایى کسى است که آن را در گوش دارد. همانا قرآنکان ایمان و کانون آن، سنگ‏هاى بناى اسلام و پایه آن، میدان‏هاى حق و راه‏هاى آن است.» (1)

 

ضرورت شناخت قرآن و شناخت‏ پذیرى آن

نخست دلایل ضرورت شناخت قرآنو امکان بررسى، تدبر و تفکر درباره آن را با دقت‏بررسى مى‏کنیم، سپس به پژوهش و جست وجوى راه کارها و ابزارهاى فهم صحیح این کتاب با عظمت مى‏پردازیم.

دلایل ضرورت شناخت و شناخت‏پذیرى قرآن و جست و جوى راه‏کارهاى تفسیر و تحصیل مقاصد خداوندى را در یک نگاه کلى، مى‏توان موارد ذیل دانست:

1- قرآن کریم، تنها معجزه جاویدان و سند حقانیت اسلام و گواه صدق رسول خاتم(ص) است که طى آیاتى، جن و انس را به هماوردى فراخوانده، (2) عدم امکان آن را اعلام داشته است و ضرورت آشنایى با موارد یاد شده، لزوم شناخت قرآن و امکان شناخت آن را ضرورى مى‏نماید.

2- قرآن خود را برابر نوامیس فطرت معرفى کرده(روم:30) و بشر را به شناخت آن فرامى‏خواند. جست و جوى فطرت ضرورت شناخت قرآن را لازم و امکان‏پذیرى آن را آشکار مى‏سازد.

3- با توجه به اینکه راه‏کارهاى شناخت‏بشرى (حس، تجربه، عقل، شهود و...) در عرصه جهان‏شناسى و حقایق نهفته در آن ناتوان است، تنها راه‏کار مطمئن و دقیق، روزنه حقیقت‏نماى وحى است که انسان را بدان رهنمون مى‏گردد. (3)

4- با توجه به خدشه‏دار شدن سنت رسول خدا(ص) در جریان نامبارک سقیفه، (4) این تنها قرآن است که از صدر اسلام تاکنون و تا ابد، از گزند تحریف مصون بوده و آیینه تمام‏نماى اسلام است. از این‏رو، شناخت آن ضرورى مى‏باشد.

5- از آن‏جا که قرآن کریم در تمام عرصه‏هاى زندگى بشرى، قوانین جاویدان حیاتى عرضه کرده، (5) شناخت کامل آن ضرورى است.

منبع : پایگاه قرآن زلال وحی



لیست کل یادداشت های این وبلاگ