سفارش تبلیغ
صبا ویژن
ورع زیباست ولی در دانشمندان زیباتر است . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
 
دوشنبه 90 تیر 20 , ساعت 6:8 صبح

کتاب آداب باطنی تلاوت قرآن کریم، نوشته "فریده علی نژاد" تلاشی است برای آشنایی بیشتر با آداب باطنی قرآن با بهره گیری از آنچه امام خمینی(س) در کتاب شریف "آداب الصلوه" در این موضوع بیان کرده اند.
مولف در مقدمه ای که درمورد این اثرنگاشته، خاطرنشان کرده است که تلاوت قرآن در مرحله اول برای ورود به دنیای وسیع و نورانی قرآن است.ولی همین مرحله هم برای دست یابی به نتیجه مطلوب، آدابی دارد و همین آداب، بخشی ظاهری و سهل الوصول تر است و بخشی دیگر باطنی و صعب المنال تر. امام خمینی(س) علاوه بر دست یابی به عالی ترین مراحل و درجات علوم مانند فقه و اصول از علوم اسلامی؛ در علوم معنوی و عقلانی- ذوقی نیز کم نظیر بود. لذا در کتب عرفانی- اخلاقی ایشان درباره قرآن و عوالم آن  و نیز آداب باریافتن به محضر کلام الهی حقایق و نکته هایی آموزنده یافت می شود.
مولف در این اثر کوشیده با استفاده از کتاب شریف آداب الصلوه امام خمینی(س) به موضوع آداب باطنی تلاوت قرآن بپردازد. نویسنده در این کتاب به هفت ادب گوناگون که امام خمینی در این باره بیان فرموده اند، پرداخته و همچنین درمورد طهارت باطنی نیز سخن گفته است. علاوه بر این، به اشاره به رذایل نفسانی یا فضایل اخلاقی اکتفا نکرده، بلکه راه های علاج رذیلت ها و تقویت فضیلت ها را نیز بیان کرده است.

این کتاب در دو بخش نگارش یافته است. بخش اول مربوط به آداب ظاهری قرائت قران کریم است که طهارت داشتن، استعاذه و ترتیل را شامل می شود. بخش دوم آداب باطنی قرائت قرآن کریم را در بر می گیرد که مشتمل بر 8 فصل است. مولف در فصل اول با عنوان «تعظیم» به عظمت قرآن کریم از جهات گوناگون پرداخته و درفصل بعد منزلت مطالب و مقاصد آنها را بیان کرده است. فصل سوم به معرفی راه های استفاده از قرآن اختصاص دارد. مولف در فصل چهارم که گسترده ترین فصل کتاب محسوب می شود، موانع و حجاب هایی را که حضرت امام آنها را مانع فهم قرآن و رسیدن به معانی عظیم آن می داند، معرفی کرده و ضمن بحث و شرح آنها، راه های علاج آن ها را نیز از دیدگاه ایشان آورده است. فصل بعد به موضوع تفکر در حق و در خود اختصاص دارد. مطالب دیگری که در بخش دوم کتاب به آنها پرداخته شده،عبارت از «تطبیق آیات بر احوال قاری»، «حضور قلب» و «طهارت باطنی» است. در خاتمه نیز پاره ای از روایاتی که از ائمه معصومین در فضیلت تلاوت قرآن نقل شده، آورده شده اند.
از جمله سخنان ارزشمند امام خمینی پیرامون قرآن کریم که در این کتاب آورده شده است، این عبارت است: «اکنون که مقاصد و مطالب این صحیفه الهی را دانستی، یک مطلب مهمی را باید در نظر بگیری که با توجه به آن راه استفاده از کتاب شریف بر تو باز شود و ابواب معارف و حکم بر قلبت مفتوح گردد.و آن، آن است که به کتاب شریف الهی نظر تعلیم داشته باشی و آن را کتاب تعلیم و افاده بدانی، و خود را موظف به تعلم و استفاده بدانی.»آداب الصلوه ص191 و192 
آداب باطنی تلاوت قرآن کریم با تاکید بر آداب الصلوه امام خمینی در 179 صفحه با شمارگان 2000 نسخه و قیمت 3100 تومان از سوی موسسه چاپ و نشر عروج (وابسته به موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س)منتشر شده است.   

منبع : سایت جماران   



لیست کل یادداشت های این وبلاگ